Żurawie samojezdne

Żurawie samojezdne można klasyfikować według różnych cech. W zależności od rodzaju podparcia wyróżnia się stacjonarne, samojezdne i mobilne. Te ostatnie obejmują żurawie zamontowane na specjalnie skonstruowanym podwoziu samojezdnym. Z reguły sterowanie takim dźwigiem odbywa się za pomocą przenośnego pilota, a aby poruszać się po placu budowy, wystarczy usunąć przeciwwagę.


Przeznaczenie żurawi samojezdnych


Żurawie samojezdne są cenione za zwrotność i elastyczne sterowanie elektroniczne. Są niezbędne podczas pracy w ograniczonych przestrzeniach: w centrum, na ruchliwych ulicach, podczas naprawy wystających dachów itp.
Dźwigi samojezdne są przeznaczone do podnoszenia i transportu wszystkiego, bez względu na to, jak duże lub małe są, więc dźwig samojezdny występuje w różnych rozmiarach.


Żuraw samojezdny składa się z zamontowanego na ramie ruchomej osi z szyną lub skokiem koła oraz wysięgnika teleskopowego. Żuraw samojezdny z podwoziem terenowym idealnie nadaje się do jazdy po drogach publicznych i nierównym terenie. Są bezpieczne, ekonomiczne i wygodne.


Z solidnym i długim wysięgnikiem teleskopowym szybko i łatwo osiągają wysoką wysokość roboczą. Każdy żuraw z linii może być wyposażony w dodatkowe akcesoria. W zależności od zadania i charakterystyki miejsca pracy sprzęt można uzupełnić sekcjami kratowymi i przedłużaczami.


Na żurawiach samojezdnych wysięgnikowych opiera się montaż stalowych, żelbetowych i drewnianych ram budynków przemysłowych, przed instalacją przeprowadza się zwiększony montaż konstrukcji, przeprowadza się operacje załadunku i rozładunku dostaw elementów konstrukcyjnych na miejsce instalacji.


Ponadto żurawie te są wygodne do sortowania magazynowego.


Oprócz podnoszenia i opuszczania ładunku możliwe jest obracanie korpusu żurawia samojezdnego z wysięgnikiem wokół osi pionowej w obu kierunkach, zmiana zasięgu wysięgnika i przesuwanie żurawia w przód iw tył po drodze.


Podział dźwigów samojezdnych


Zgodnie ze sprzętem do jazdy, żurawie samojezdne z wysięgnikiem są podzielone na gąsienicowe, drogowe i kolejowe.


Udźwig żurawi samojezdnych z wysięgnikiem różni się w zależności od zasięgu wysięgnika, na którym podnoszony jest ładunek.


Żurawie samochodowe produkowane są z udźwigiem w najniższym zakresie wysięgników 3, 5 i 10 ton, żurawie gąsienicowe — od 5 do 15 ton, żurawie kolejowe — od 6 do 75 ton. Maksymalny udźwig dla różnych wysuwanych wysięgników jest wskazany w paszporcie żurawia.


Zastosowanie żurawi samojezdnych z wysięgnikiem kolejowym powoduje konieczność zainstalowania toru kolejowego o normalnym rozstawie kół. Żurawie te są mniej zwrotne niż żurawie samochodowe i gąsienicowe. Żurawie gąsienicowe są bardzo wygodne w warunkach budowlanych, ponieważ łatwo poruszają się nawet po luźnej glebie w pobliżu konstrukcji na zawiasach, co pozwala na pracę z najmniejszym zakresem wysięgników, czyli z najwyższym udźwigiem żurawia.


Podczas pracy z żurawiami kolejowymi układ kilku torów kolejowych wzdłuż każdego rzędu kolumn nie jest ekonomicznie wykonalny, a tor jest zwykle układany w środku przęsła warsztatu, w wyniku czego żuraw działa na dużym zakresie wysięgników, a jego nośność nie jest w pełni wykorzystana.


Zalety żurawi samojezdnych


Żurawie samojezdne z wysięgnikiem mają wiele zalet:

  1. wysoką mobilność, czyli możliwość szybkiego przemieszczania się z jednego elementu montażowego na drugi;
  2. wysoka wysokość podnoszenia; w nowoczesnych modelach długość wysięgnika sięga 43 m;
  3. możliwość przemieszczania ładunku w dowolnym kierunku i przy stosunkowo dużych prędkościach;
  4. żurawie te docierają do już zmontowanych konstrukcji i są tylko częściowo zdemontowane i mogą być szybko doprowadzone do stanu używalności.

Na przykład żurawie kolejowe przybywają jako część pociągu, żurawie gąsienicowe przybywają na platformy kolejowe lub na ciężkich przyczepach ciągnikowych, a żurawie samochodowe przybywają same z prędkością ciężarówki. Brak konieczności montażu i testowania przed uruchomieniem jakiegokolwiek placu budowy jest cenną zaletą żurawi samochodowych, przyspieszając produkcję prac instalacyjnych.